[NdP] Som Energia denuncia que el mecanisme de subhasta del règim econòmic d’energies renovables deixa fora comunitats energètiques i projectes petits

Vida cooperativa

27 xaneiro 2021

null

Aquesta setmana s’ha celebrat la subhasta del règim econòmic d’energies renovables, que estableix i garanteix una retribució concreta de l’energia de les plantes de generació renovable per als pròxims 12 - 15 anys. La cooperativa Som Energia denuncia que el mecanisme que regula la subhasta deixa fora comunitats energètiques i projectes petits. Lamenta que, un cop més, no s’hagi facilitat l’accés a aquest règim econòmic a qui aposta per una generació realment distribuïda, social i en mans de la ciutadania, tot i que al novembre obrissin la porta a que fos així.

Fa dos mesos va sortir a la llum el Reial decret 960/2020, que regulava el règim econòmic dels projectes d’energies renovables. Aquest Reial Decret autoritzava la futura Ordre Ministerial que regulés el mecanisme de subhasta a poder tenir en compte les particularitats dels projectes de participació ciutadana, com les comunitats d'energies renovables, a fi que aquestes poguessin competir pel règim econòmic en nivell d'igualtat amb els altres participants del mercat. També obria la porta al fet que les instal·lacions de petita magnitud (amb una potència instal·lada inferior a 5MW) poguessin acollir-se al règim econòmic d'energies renovables sense haver de participar en la competició que suposa la subhasta. Accedir a aquest règim econòmic d’energies renovables suposa tenir la certesa que es podrà vendre l’energia a un preu determinat durant els pròxims anys, i no dependre, per tant, de la volatilitat del mercat.

La cooperativa d’energia renovable lamenta que, ni en l’Ordre TED/1161/2020 de 4 de desembre, que regulava el primer mecanisme de la subhasta, ni en la Resolució de 10 de desembre de 2020, on es convocava la primera subhasta, es mencionen ni “comunitats energètiques” ni “projectes de petita magnitud”.

Som Energia no tenia cap expectativa posada en aquesta subhasta, però tot i així hi ha participat elaborant una oferta honesta i ajustada en funció de les característiques de les petites plantes de generació. S'ha presentat a la subhasta amb un projecte de poc menys de 3 MW, i ha hagut de competir amb les grans elèctriques habituals i els nous actors que volen entrar en el sector amb projectes i plantes de grans dimensions, i que poden presentar ofertes amb preus molt més baixos. Com van preveure en la cooperativa, Som Energia no n’ha estat adjudicatària.

La cooperativa denuncia que, amb aquesta subhasta, el govern no promou un model de generació distribuïda sinó que continua fomentant-ne la concentració en grans projectes. No garanteix un equilibri territorial ja que concentra tots els projectes a les zones de més recurs, fet que crea tensions i diferències territorials, així com falta d’eficiència i pèrdues en el transport i la distribució de l’energia, entre d’altres desavantatges. Tampoc promou un model en mans de la ciutadania, i amb la participació i implicació de la gent del territori, sinó que premia la concentració en poques mans. Des de Som Energia esperen que a les pròximes subhastes sí que es tinguin en compte tots aquests aspectes.

Som Energia (somenergia.coop) és una cooperativa de producció i comercialització d’energia verda sense ànim de lucre que treballa per construir un model energètic renovable en mans de la ciutadania des de la participació i la transparència. Amb 10 anys d’existència compta ja amb 69.000 persones sòcies repartides per tot l’Estat i supera els 123.000 contractes d’electricitat.

Per a més informació: comunica@somenergia.coop.

 

Visita de persones sòcies a la planta de Fontivsolar, de la cooperativa Som Energia.

Más notas de prensa

Som Energia reivindica el modelo cooperativo como alternativa estable frente a la volatilidad del mercado energético

La Asamblea General de Som Energia ha aprobado las cuentas del ejercicio 2025 y su nuevo plan estratégico para consolidar un modelo basado en la participación democrática. La cooperativa enfoca su crecimiento futuro en la autoproducción renovable y las comunidades energéticas como alternativa estable frente a la volatilidad del mercado.

Som Energia incrementa la producción renovable propia y acelera el despliegue de comunidades energéticas

Som Energia celebra su 15º aniversario consolidando su crecimiento con nuevas plantas fotovoltaicas, un aumento del 9,2% de la energía comercializada y el impulso de nuevas comunidades energéticas. La cooperativa refuerza así su apuesta por la soberanía energética ciudadana y un modelo energético basado en la participación colectiva y las renovables.

Fotografía de los premiados.

Som Energia recibe el Premio Isabel Vila i Pujol 2026 y reafirma su compromiso con la transición energética justa

La Generalitat de Catalunya reconoce los 15 años de impulso a la transición energética de Som Energia desde Girona con un modelo cooperativo, innovador y socialmente responsable. Destacan su trayectoria y compromiso con un modelo energético sostenible, consolidando su papel como agente transformador con fuerte arraigo territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia vende la planta de biogás de Makassar, en Lleida

Som Energia ha formalizado la venta de la planta de biogás Makassar tras concluir que ha dejado de ser estratégica por motivos técnicos, económicos y ambientales. La cooperativa ha considerado que su explotación es cada vez más costosa y compleja, y que ya no encaja con su estrategia actual de generación renovable.

El Congreso da luz verde a la ampliación del radio de los proyectos de autoconsumo compartido

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo

Fotografía de tres miembros del Equipo Técnico de Som Energia.

Som Energia consolida un modelo de igualdad que supera ampliamente la media del sector energético español

Som Energia supera ampliamente la media del sector energético en igualdad, con órganos de gobierno paritarios o con mayoría femenina en un ámbito donde solo el 29 % del empleo es de mujeres. Además, cuenta con un Consejo Rector formado por cinco mujeres y tres hombres y una estructura salarial interna mucho más equilibrada que la de las grandes corporaciones del sector.