[NdP] Som Energia denuncia que el mecanisme de subhasta del règim econòmic d’energies renovables deixa fora comunitats energètiques i projectes petits

Vida cooperativa

27 de gener 2021

Aquesta setmana s’ha celebrat la subhasta del règim econòmic d’energies renovables, que estableix i garanteix una retribució concreta de l’energia de les plantes de generació renovable per als pròxims 12 - 15 anys. La cooperativa Som Energia denuncia que el mecanisme que regula la subhasta deixa fora comunitats energètiques i projectes petits. Lamenta que, un cop més, no s’hagi facilitat l’accés a aquest règim econòmic a qui aposta per una generació realment distribuïda, social i en mans de la ciutadania, tot i que al novembre obrissin la porta a que fos així.

Fa dos mesos va sortir a la llum el Reial decret 960/2020, que regulava el règim econòmic dels projectes d’energies renovables. Aquest Reial Decret autoritzava la futura Ordre Ministerial que regulés el mecanisme de subhasta a poder tenir en compte les particularitats dels projectes de participació ciutadana, com les comunitats d'energies renovables, a fi que aquestes poguessin competir pel règim econòmic en nivell d'igualtat amb els altres participants del mercat. També obria la porta al fet que les instal·lacions de petita magnitud (amb una potència instal·lada inferior a 5MW) poguessin acollir-se al règim econòmic d'energies renovables sense haver de participar en la competició que suposa la subhasta. Accedir a aquest règim econòmic d’energies renovables suposa tenir la certesa que es podrà vendre l’energia a un preu determinat durant els pròxims anys, i no dependre, per tant, de la volatilitat del mercat.

La cooperativa d’energia renovable lamenta que, ni en l’Ordre TED/1161/2020 de 4 de desembre, que regulava el primer mecanisme de la subhasta, ni en la Resolució de 10 de desembre de 2020, on es convocava la primera subhasta, es mencionen ni “comunitats energètiques” ni “projectes de petita magnitud”.

Som Energia no tenia cap expectativa posada en aquesta subhasta, però tot i així hi ha participat elaborant una oferta honesta i ajustada en funció de les característiques de les petites plantes de generació. S'ha presentat a la subhasta amb un projecte de poc menys de 3 MW, i ha hagut de competir amb les grans elèctriques habituals i els nous actors que volen entrar en el sector amb projectes i plantes de grans dimensions, i que poden presentar ofertes amb preus molt més baixos. Com van preveure en la cooperativa, Som Energia no n’ha estat adjudicatària.

La cooperativa denuncia que, amb aquesta subhasta, el govern no promou un model de generació distribuïda sinó que continua fomentant-ne la concentració en grans projectes. No garanteix un equilibri territorial ja que concentra tots els projectes a les zones de més recurs, fet que crea tensions i diferències territorials, així com falta d’eficiència i pèrdues en el transport i la distribució de l’energia, entre d’altres desavantatges. Tampoc promou un model en mans de la ciutadania, i amb la participació i implicació de la gent del territori, sinó que premia la concentració en poques mans. Des de Som Energia esperen que a les pròximes subhastes sí que es tinguin en compte tots aquests aspectes.

Som Energia (somenergia.coop) és una cooperativa de producció i comercialització d’energia verda sense ànim de lucre que treballa per construir un model energètic renovable en mans de la ciutadania des de la participació i la transparència. Amb 10 anys d’existència compta ja amb 69.000 persones sòcies repartides per tot l’Estat i supera els 123.000 contractes d’electricitat.

Per a més informació: comunica@somenergia.coop.

 

Visita de persones sòcies a la planta de Fontivsolar, de la cooperativa Som Energia.

Més notes de premsa

Abacus i Som Energia estrenyen la seva aliança com a referents del moviment cooperatiu

Abacus i Som Energia han signat una aliança per oferir nous avantatges als seus socis i impulsar projectes conjunts de sostenibilitat, transició energètica i economia social. L’acord reforça la cooperació entre ambdues entitats com a via per promoure un model econòmic més democràtic, responsable i orientat a l’impacte social.

Som Energia reivindica el model cooperatiu com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat energètic

L’Assemblea General de Som Energia ha aprovat els comptes de l’exercici 2025 i el seu nou pla estratègic per consolidar un model basat en la participació democràtica. La cooperativa enfoca el seu creixement futur en l’autoproducció renovable i les comunitats energètiques com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat.

Som Energia incrementa la producció renovable pròpia i accelera el desplegament de comunitats energètiques

Som Energia celebra el seu 15è aniversari consolidant el seu creixement amb noves plantes fotovoltaiques, un augment del 9,2% de l’energia comercialitzada i l’impuls de noves comunitats energètiques. La cooperativa reforça així la seva aposta per la sobirania energètica ciutadana i un model energètic basat en la participació col·lectiva i les renovables.

Fotografia dels premiats.

Som Energia rep el Premi Isabel Vila i Pujol 2026 i reafirma el seu compromís amb la transició energètica justa

La Generalitat de Catalunya reconeix els 15 anys d’impuls a la transició energètica de Som Energia des de Girona amb un model cooperatiu, innovador i socialment responsable. Destaquen la seva trajectòria i compromís amb un model energètic sostenible, consolidant el seu paper com a agent transformador amb un fort arrelament territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia ven la planta de biogàs Makassar, a Lleida

Som Energia ha formalitzat la venda de la planta de biogàs Makassar després de concloure que ha deixat de ser estratègica per motius tècnics, econòmics i ambientals. La cooperativa ha considerat que la seva explotació és cada vegada més costosa i complexa, i que ja no encaixa amb la seva estratègia actual de generació renovable.

El Congrés dona llum verda a l’ampliació del radi dels projectes d’autoconsum compartit

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo