[NdP] Som Energia i Som Mobilitat s'uneixen per impulsar la transició energètica d'empreses i organitzacions

Vida cooperativa

10 uztaila 2019

  • Les dues cooperatives facilitaran a les organitzacions eines de diagnosi i acompanyament a través del projecte Transicioenergetica.cat
  • Aquest dimarts s’ha presentat a Barcelona el projecte per a avançar cap a un model d’empresa baix en emissions 

Barcelona.- Som Energia i Som Mobilitat impulsen la iniciativa Transicioenergetica.cat amb l’objectiu de facilitar a les empreses la transició cap a una economia lliure d’energies fòssils proposant accions positives davant l’emergència climàtica actual.

Amb aquest projecte les dues cooperatives volen contribuir a reduir les emissions de CO2 i facilitar la descarbonització de l’economia. Les empreses que participin de la iniciativa ampliaran el coneixement sobre els seus usos energètics i es dotaran d’eines de canvi per ser més competitives, sostenibles i responsables. A més, els servirà d’altaveu per explicar el seu procés de transició i animar a altres organitzacions a seguir les seves passes.

En la presentació oficial de Transicioenergetica.cat, que s’ha fet aquest dimarts al Col·legi d’Enginyers Tècnics i Industrials de Barcelona, s’ha explicat que el projecte s’inicia amb una prova pilot des del 16 de juliol fins a finals d’octubre de 2019 en la qual hi participaran un total de vuit empreses. En una primera fase una consultora especialitzada en el sector energètic les ajudarà a avaluar la seva situació actual en els àmbits d’eficiència energètica, autoproducció, generació col·lectiva i mobilitat. A partir d’aquí, es proposarà un pla de treball amb les possibles millores a realitzar. L’objectiu principal és aconseguir que cada empresa redueixi la seva dependència de les energies fòssils facilitant una reducció de les seves emissions totals. Això les farà, a la vegada, més eficients i sostenibles.

Del 5 al 15 de juliol les empreses interessades en acollir-se a la prova pilot poden presentar les seves candidatures al web del projecte, www.transicioenergetica.cat. El projecte està dirigit a les empreses i organitzacions catalanes, i en una segona fase es contempla la possibilitat d’ampliar-ho a administracions locals i organitzacions d’arreu de l’Estat espanyol. Segons ha explicat Ricard Jornet, un dels impulsors de Transicioenergetica.cat, ja hi ha unes 40 empreses interessades en fer la transició energètica.

A la presentació oficial del projecte hi han assistit mig centenar de persones vinculades al teixit empresarial. L’acte ha comptat amb la participació del meteoròleg i geògraf Francesc Mauri, que ha alertat que “el camí és pedregós, però la malla tecnològica i informativa és una revolució impossibile d’aturar. Francesc Mauri ha animat a “no defallir en intentar aportar el nostre granet de sorra”. Assumpta Farran, de la Fundación Renovables, ha destacat que “malgrat un escenari normatiu complicat, hi ha gent que de forma col·lectiva es mou per produir i consumir energia d'una forma diferent, per moure's generant el menor impacte". Farran ha afegit que “per primer cop, al món de l’energia, pot manar el consumidor”.

Transicioenergetica.cat ha estat possible gràcies al suport d’Aracoop, el programa d’Economia Social de la Generalitat de Catalunya, a través dels Projectes Singulars, i amb el finançament del Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social.

 

 

Eduard Quintana, de Som Energia, i Ricard Jornet, de Som Mobilitat, explicant el projecte

 

Assumpta Farran, de Fundación Renovables, i Francesc Mauri, meteoròleg i geògraf, durant la presentació del projecte

Enllaç al vídeo de la presentació

Som Energia (www.somenergia.coop) és una cooperativa de comercialització i producció d’energia verda sense ànim de lucre que va néixer el 2010 amb el ferm propòsit de canviar l’actual model energètic cap a un de 100% renovable i democràtic. Actualment compta amb més de 58.000 persones sòcies i més de 99.000 contractes de subministrament elèctric a tota la Península, Balears i Canàries.

Som Mobilitat (www.sommobilitat.coop) és una cooperativa de consum sense ànim de lucre que treballa per una mobilitat més sostenible. Ofereix serveis per compartir vehicles elèctrics entre particulars, entitats, empreses i administracions a tot Catalunya. Actualment compta amb més de 1.400 socis i ofereix servei a més de 12 municipis catalans.

Més informació: 

Maria Medina: comunicacio@sommobilitat.coop - 665 98 30 54 

Francesc Casadellà: comunica@somenergia.coop - 638 543 840

Prentsa-ohar gehiago

Abacus y Som Energia estrechan su alianza como referentes del movimiento cooperativo

Abacus y Som Energia han firmado una alianza para ofrecer nuevas ventajas a sus socios e impulsar proyectos conjuntos de sostenibilidad, transición energética y economía social. El acuerdo refuerza la cooperación entre ambas entidades como vía para promover un modelo económico más democrático, responsable y orientado al impacto social.

Som Energia reivindica el modelo cooperativo como alternativa estable frente a la volatilidad del mercado energético

La Asamblea General de Som Energia ha aprobado las cuentas del ejercicio 2025 y su nuevo plan estratégico para consolidar un modelo basado en la participación democrática. La cooperativa enfoca su crecimiento futuro en la autoproducción renovable y las comunidades energéticas como alternativa estable frente a la volatilidad del mercado.

Som Energia incrementa la producción renovable propia y acelera el despliegue de comunidades energéticas

Som Energia celebra su 15º aniversario consolidando su crecimiento con nuevas plantas fotovoltaicas, un aumento del 9,2% de la energía comercializada y el impulso de nuevas comunidades energéticas. La cooperativa refuerza así su apuesta por la soberanía energética ciudadana y un modelo energético basado en la participación colectiva y las renovables.

Fotografía de los premiados.

Som Energia recibe el Premio Isabel Vila i Pujol 2026 y reafirma su compromiso con la transición energética justa

La Generalitat de Catalunya reconoce los 15 años de impulso a la transición energética de Som Energia desde Girona con un modelo cooperativo, innovador y socialmente responsable. Destacan su trayectoria y compromiso con un modelo energético sostenible, consolidando su papel como agente transformador con fuerte arraigo territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia vende la planta de biogás de Makassar, en Lleida

Som Energia ha formalizado la venta de la planta de biogás Makassar tras concluir que ha dejado de ser estratégica por motivos técnicos, económicos y ambientales. La cooperativa ha considerado que su explotación es cada vez más costosa y compleja, y que ya no encaja con su estrategia actual de generación renovable.

El Congreso da luz verde a la ampliación del radio de los proyectos de autoconsumo compartido

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo