[NdP] Som Energia i Som Mobilitat s'uneixen per impulsar la transició energètica d'empreses i organitzacions

Vida cooperativa

10 de juliol 2019

  • Les dues cooperatives facilitaran a les organitzacions eines de diagnosi i acompanyament a través del projecte Transicioenergetica.cat
  • Aquest dimarts s’ha presentat a Barcelona el projecte per a avançar cap a un model d’empresa baix en emissions 

Barcelona.- Som Energia i Som Mobilitat impulsen la iniciativa Transicioenergetica.cat amb l’objectiu de facilitar a les empreses la transició cap a una economia lliure d’energies fòssils proposant accions positives davant l’emergència climàtica actual.

Amb aquest projecte les dues cooperatives volen contribuir a reduir les emissions de CO2 i facilitar la descarbonització de l’economia. Les empreses que participin de la iniciativa ampliaran el coneixement sobre els seus usos energètics i es dotaran d’eines de canvi per ser més competitives, sostenibles i responsables. A més, els servirà d’altaveu per explicar el seu procés de transició i animar a altres organitzacions a seguir les seves passes.

En la presentació oficial de Transicioenergetica.cat, que s’ha fet aquest dimarts al Col·legi d’Enginyers Tècnics i Industrials de Barcelona, s’ha explicat que el projecte s’inicia amb una prova pilot des del 16 de juliol fins a finals d’octubre de 2019 en la qual hi participaran un total de vuit empreses. En una primera fase una consultora especialitzada en el sector energètic les ajudarà a avaluar la seva situació actual en els àmbits d’eficiència energètica, autoproducció, generació col·lectiva i mobilitat. A partir d’aquí, es proposarà un pla de treball amb les possibles millores a realitzar. L’objectiu principal és aconseguir que cada empresa redueixi la seva dependència de les energies fòssils facilitant una reducció de les seves emissions totals. Això les farà, a la vegada, més eficients i sostenibles.

Del 5 al 15 de juliol les empreses interessades en acollir-se a la prova pilot poden presentar les seves candidatures al web del projecte, www.transicioenergetica.cat. El projecte està dirigit a les empreses i organitzacions catalanes, i en una segona fase es contempla la possibilitat d’ampliar-ho a administracions locals i organitzacions d’arreu de l’Estat espanyol. Segons ha explicat Ricard Jornet, un dels impulsors de Transicioenergetica.cat, ja hi ha unes 40 empreses interessades en fer la transició energètica.

A la presentació oficial del projecte hi han assistit mig centenar de persones vinculades al teixit empresarial. L’acte ha comptat amb la participació del meteoròleg i geògraf Francesc Mauri, que ha alertat que “el camí és pedregós, però la malla tecnològica i informativa és una revolució impossibile d’aturar. Francesc Mauri ha animat a “no defallir en intentar aportar el nostre granet de sorra”. Assumpta Farran, de la Fundación Renovables, ha destacat que “malgrat un escenari normatiu complicat, hi ha gent que de forma col·lectiva es mou per produir i consumir energia d'una forma diferent, per moure's generant el menor impacte". Farran ha afegit que “per primer cop, al món de l’energia, pot manar el consumidor”.

Transicioenergetica.cat ha estat possible gràcies al suport d’Aracoop, el programa d’Economia Social de la Generalitat de Catalunya, a través dels Projectes Singulars, i amb el finançament del Ministeri de Treball, Migracions i Seguretat Social.

 

 

Eduard Quintana, de Som Energia, i Ricard Jornet, de Som Mobilitat, explicant el projecte

 

Assumpta Farran, de Fundación Renovables, i Francesc Mauri, meteoròleg i geògraf, durant la presentació del projecte

Enllaç al vídeo de la presentació

Som Energia (www.somenergia.coop) és una cooperativa de comercialització i producció d’energia verda sense ànim de lucre que va néixer el 2010 amb el ferm propòsit de canviar l’actual model energètic cap a un de 100% renovable i democràtic. Actualment compta amb més de 58.000 persones sòcies i més de 99.000 contractes de subministrament elèctric a tota la Península, Balears i Canàries.

Som Mobilitat (www.sommobilitat.coop) és una cooperativa de consum sense ànim de lucre que treballa per una mobilitat més sostenible. Ofereix serveis per compartir vehicles elèctrics entre particulars, entitats, empreses i administracions a tot Catalunya. Actualment compta amb més de 1.400 socis i ofereix servei a més de 12 municipis catalans.

Més informació: 

Maria Medina: comunicacio@sommobilitat.coop - 665 98 30 54 

Francesc Casadellà: comunica@somenergia.coop - 638 543 840

Més notes de premsa

Abacus i Som Energia estrenyen la seva aliança com a referents del moviment cooperatiu

Abacus i Som Energia han signat una aliança per oferir nous avantatges als seus socis i impulsar projectes conjunts de sostenibilitat, transició energètica i economia social. L’acord reforça la cooperació entre ambdues entitats com a via per promoure un model econòmic més democràtic, responsable i orientat a l’impacte social.

Som Energia reivindica el model cooperatiu com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat energètic

L’Assemblea General de Som Energia ha aprovat els comptes de l’exercici 2025 i el seu nou pla estratègic per consolidar un model basat en la participació democràtica. La cooperativa enfoca el seu creixement futur en l’autoproducció renovable i les comunitats energètiques com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat.

Som Energia incrementa la producció renovable pròpia i accelera el desplegament de comunitats energètiques

Som Energia celebra el seu 15è aniversari consolidant el seu creixement amb noves plantes fotovoltaiques, un augment del 9,2% de l’energia comercialitzada i l’impuls de noves comunitats energètiques. La cooperativa reforça així la seva aposta per la sobirania energètica ciutadana i un model energètic basat en la participació col·lectiva i les renovables.

Fotografia dels premiats.

Som Energia rep el Premi Isabel Vila i Pujol 2026 i reafirma el seu compromís amb la transició energètica justa

La Generalitat de Catalunya reconeix els 15 anys d’impuls a la transició energètica de Som Energia des de Girona amb un model cooperatiu, innovador i socialment responsable. Destaquen la seva trajectòria i compromís amb un model energètic sostenible, consolidant el seu paper com a agent transformador amb un fort arrelament territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia ven la planta de biogàs Makassar, a Lleida

Som Energia ha formalitzat la venda de la planta de biogàs Makassar després de concloure que ha deixat de ser estratègica per motius tècnics, econòmics i ambientals. La cooperativa ha considerat que la seva explotació és cada vegada més costosa i complexa, i que ja no encaixa amb la seva estratègia actual de generació renovable.

El Congrés dona llum verda a l’ampliació del radi dels projectes d’autoconsum compartit

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo