Comunicat sobre com ens afecta la tensió política actual

Vida cooperativa

18 d'octubre 2017

Aquests dies estem rebent moltes consultes sobre el que pot passar a la cooperativa davant el panorama polític actual. Les notícies avancen a un ritme imprevisible i pot ser que en el moment que llegiu aquesta nota, el que hi digui ja sigui obsolet.

No podem preveure el que pot succeir, però sigui com sigui ens adaptarem per continuar endavant i seguir donant resposta als socis i sòcies de la cooperativa. Intentem fer aquesta anàlisi donant més pes a la lògica i menys a les emocions per deduir escenaris de futur i així no precipitar-nos en obtenir conclusions que potser es basen en la por deguda a la incertesa.

Abans d’entrar en matèria, val la pena recordar que l’essència de Som Energia és impulsar les energies renovables per transformar el model energètic i que aquest sigui el màxim democràtic possible i que estigui en mans de la ciutadania. Com a cooperativa, les decisions importants les prenem les persones sòcies en Assemblea o de manera col·lectiva, i això seguirà així. Si apareix algun motiu d’alarma: avisarem, proposarem, votarem i decidirem.

Així doncs, pel que fa a la nostra activitat de comercialització d’electricitat cal tenir presents alguns aspectes:

  • La complexitat del mercat elèctric, molt regulat i amb actors molt interrelacionats, dificulta que es puguin produir canvis de la nit al dia. Per exemple, no deixarà de circular electricitat per la xarxa de transport, ja que les centrals segueixen produint energia i les distribuïdores seguiran garantint el subministrament, sigui quina sigui la situació de l’empresa comercializadora que gestiona el contracte.
  • Davant la incertesa que algunes persones ens han fet arribar, podem dir que ningú es quedarà sense subministrament perquè, com a comercialitzadora, complim tots els requisits per operar a Espanya, i si mai incomplim greument algun dels requisits, abans de quedar-nos sense llum, els contractes passarien a la Comercialitzadora de Referència de la zona per no deixar a les persones en situació de desprotecció.
  • El mercat elèctric és ibèric (format per Espanya i Portugal), està connectat amb França, Marroc i Andorra i existeixen moltes inèrcies per anar cap a una integració europea. Qualsevol canvi important del sistema es donaria en el cas que es reconegués Catalunya com un estat propi, mentre això no passi, el funcionament seguirà igual.
  • Existeixen centenars d’empreses comercialitzadores, la gran majoria són espanyoles, però també n’hi ha que són d’altres països i poden operar sense problemes.

En relació a la nostra faceta de productors de renovables, volem transmetre la mateixa serenor. Les instal·lacions segueixen i seguiran tenint els permisos per injectar a la xarxa i els drets per obtenir ingressos per aquesta producció continuaran vigents. No ens sembla que aquesta situació pugui canviar, per molta tensió política que hi pugui haver. En tot cas, en un futur llunyà i si es produís un canvi rellevant, les instal·lacions que es podrien veure afectades serien les de Catalunya, les quals s'haurien d'adaptar al nou marc regulatori.

Finalment, la responsabilitat amb les persones sòcies de la cooperativa, pel que fa als drets que s’han adquirit (capital social, inversions, comercialització, etc.) sempre tindran resposta per part de la Som Energia. Per tant, seguirem treballant per definir, entre tots i totes, què volem i què no volem per a la nostra cooperativa.

Fa set anys Som Energia no existia. On serem d’aquí set anys? Mentre els valors que ens han fet arribar fins aquí siguin vàlids, la cooperativa continuarà endavant.

Més notes de premsa

Abacus i Som Energia estrenyen la seva aliança com a referents del moviment cooperatiu

Abacus i Som Energia han signat una aliança per oferir nous avantatges als seus socis i impulsar projectes conjunts de sostenibilitat, transició energètica i economia social. L’acord reforça la cooperació entre ambdues entitats com a via per promoure un model econòmic més democràtic, responsable i orientat a l’impacte social.

Som Energia reivindica el model cooperatiu com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat energètic

L’Assemblea General de Som Energia ha aprovat els comptes de l’exercici 2025 i el seu nou pla estratègic per consolidar un model basat en la participació democràtica. La cooperativa enfoca el seu creixement futur en l’autoproducció renovable i les comunitats energètiques com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat.

Som Energia incrementa la producció renovable pròpia i accelera el desplegament de comunitats energètiques

Som Energia celebra el seu 15è aniversari consolidant el seu creixement amb noves plantes fotovoltaiques, un augment del 9,2% de l’energia comercialitzada i l’impuls de noves comunitats energètiques. La cooperativa reforça així la seva aposta per la sobirania energètica ciutadana i un model energètic basat en la participació col·lectiva i les renovables.

Fotografia dels premiats.

Som Energia rep el Premi Isabel Vila i Pujol 2026 i reafirma el seu compromís amb la transició energètica justa

La Generalitat de Catalunya reconeix els 15 anys d’impuls a la transició energètica de Som Energia des de Girona amb un model cooperatiu, innovador i socialment responsable. Destaquen la seva trajectòria i compromís amb un model energètic sostenible, consolidant el seu paper com a agent transformador amb un fort arrelament territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia ven la planta de biogàs Makassar, a Lleida

Som Energia ha formalitzat la venda de la planta de biogàs Makassar després de concloure que ha deixat de ser estratègica per motius tècnics, econòmics i ambientals. La cooperativa ha considerat que la seva explotació és cada vegada més costosa i complexa, i que ja no encaixa amb la seva estratègia actual de generació renovable.

El Congrés dona llum verda a l’ampliació del radi dels projectes d’autoconsum compartit

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo