[NdP] Som Energia finança a Lleida el seu primer projecte adreçat a pal·liar els efectes de la pobresa energètica

Vida cooperativa

24 de gener 2018


Lleida, 24 de gener de 2018

  • A través dels donatius voluntaris dels contractes de llum de la cooperativa s’assumeix el cost total d’una instal·lació fotovoltaica d’autoproducció en un edifici amb 19 famílies en situació de vulnerabilitat

  • Aquesta actuació generarà un estalvi del 30% anual en la despesa energètica de l’edifici

  • El Grup Local de Som Energia a Lleida ha signat un acord amb la fundació Entre Tots i per al Bé de Tothom per a fer-ho possible

La cooperativa d’energia verda Som Energia, ha signat aquest dimecres 24 de gener un acord per al finançament total de la instal·lació d’un sistema d’autoproducció fotovoltaic amb la fundació Entre Tots i per al Bé de Tothom, que desenvolupa el projecte “Llars del Seminari” en l’edifici de 19 habitatges del carrer Maragall número 5 de Lleida. També ha signat el contracte el Bisbat de Lleida, com a propietari de l’edifici ara en règim de cessió. Aquest serà el primer projecte adreçat a pal·liar els efectes de la pobresa energètica que finança Som Energia i permetrà a les 19 famílies desnonades i/o que es troben en situació de vulnerabilitat, social o econòmica, que viuen en aquest edifici, estalviar al voltant d’un 30% en despesa energètica cada any.

El projecte ha estat impulsat a iniciativa del Grup Local de Lleida de Som Energia arrel d’un estudi d’optimització de potència que es va fer a les Llars en contractar la llum amb Som Energia, ara fa un any. El finançament és possible gràcies a les aportacions voluntàries que es poden realitzar a través de la factura de llum. Per un ús  mitjà d’una família (aproximadament 200 kWh/mes) representa una aportació de 2 € mensuals (0,01€/kWh).

En virtut d’aquest conveni, Som Energia realitzarà un donatiu de 23.758,35 € a la fundació que gestiona les Llars del Seminari, que es destinarà exclusivament a la coberta solar fotovoltaica de 12,720 kWp de potència, que instal·larà a la teulada de l’edifici l’enginyeria Badia Energies. Actualment aquestes llars tenen una despesa energètica de prop de 8.800 € l’any, que amb aquesta instal·lació d’autoproducció passarà a ser de 6.250 €. Per tant generarà un estalvi de 2.550 € anuals i produirà el 39% de l’electricitat que ara utilitzen. El 61% restant d’energia també provindrà de fonts 100% renovables ja que tenen la llum contractada amb Som Energia.

Som Energia Som Energia és una cooperativa sense ànim de lucre que té com a objecte la comercialització i producció d’energia elèctrica i calorífica provinent de fonts renovables. La seva missió és impulsar un canvi del model energètic actual per assolir un model 100% renovable, eficient i en mans de la ciutadania. Actualment compta amb més de 40.000 socis i sòcies i supera els 60.000 contractes de llum verda (cada persona sòcia pot tenir més d’un contracte).

Les Llars del Seminari A partir de la cessió, per part del Bisbat, d'una part de l'edifici del Seminari per allotjar famílies desnonades, l’any 2012, es va iniciar el Llars del Seminari, un projecte social que impulsen conjuntament el Bisbat de Lleida, Càritas, la PAH i altres entitats de Lleida i que gestiona la fundació Entre Tots i pel Bé de Tothom. Durant dos anys i mig es va reconstruir l'interior de l'edifici, buit feia vint anys, per reconvertir-lo en habitatges, gràcies a la mobilització de més de 100 voluntaris, a subvencions i a donatius privats de més de 800.000 euros. L’objectiu d’aquest projecte és acollir i facilitar l'ús temporal i suficient d'un habitatge a 19 famílies desnonades i/o que es trobin en situació de vulnerabilitat social o econòmica, tot gestionant amb criteris ètics, transparents i de bones pràctiques, els recursos residencials, i promoure d’altres iniciatives semblants a aquest projecte. Les famílies hi viuen de forma temporal, i paguen el que poden mentre es treballa per a la seva reinserció laboral.

Membres de la Fundació, el Bisbat i Som Energia Lleida en el moment de la signatura del contracte Coberta de l'edifici on anirà la instal·lació d'autoproducció

[Actualització gener 2019]

Inma Abadías i Carles Sanmartín, directora i president de les Llars del Seminari del bisbat de Lleida, parlen de la col·laboració amb Som Energia al programa Signes dels temps, de TVC. Podeu escoltar-los a partir del minut 26:

&t=1560s

Enllaç al vídeo

Més informació:

· Javier Hernández  · 669 067 656 lleida@somenergia.coop · Francesc Casadellà · 638 543 840 francesc.casadella@somenergia.coop

Més notes de premsa

Abacus i Som Energia estrenyen la seva aliança com a referents del moviment cooperatiu

Abacus i Som Energia han signat una aliança per oferir nous avantatges als seus socis i impulsar projectes conjunts de sostenibilitat, transició energètica i economia social. L’acord reforça la cooperació entre ambdues entitats com a via per promoure un model econòmic més democràtic, responsable i orientat a l’impacte social.

Som Energia reivindica el model cooperatiu com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat energètic

L’Assemblea General de Som Energia ha aprovat els comptes de l’exercici 2025 i el seu nou pla estratègic per consolidar un model basat en la participació democràtica. La cooperativa enfoca el seu creixement futur en l’autoproducció renovable i les comunitats energètiques com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat.

Som Energia incrementa la producció renovable pròpia i accelera el desplegament de comunitats energètiques

Som Energia celebra el seu 15è aniversari consolidant el seu creixement amb noves plantes fotovoltaiques, un augment del 9,2% de l’energia comercialitzada i l’impuls de noves comunitats energètiques. La cooperativa reforça així la seva aposta per la sobirania energètica ciutadana i un model energètic basat en la participació col·lectiva i les renovables.

Fotografia dels premiats.

Som Energia rep el Premi Isabel Vila i Pujol 2026 i reafirma el seu compromís amb la transició energètica justa

La Generalitat de Catalunya reconeix els 15 anys d’impuls a la transició energètica de Som Energia des de Girona amb un model cooperatiu, innovador i socialment responsable. Destaquen la seva trajectòria i compromís amb un model energètic sostenible, consolidant el seu paper com a agent transformador amb un fort arrelament territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia ven la planta de biogàs Makassar, a Lleida

Som Energia ha formalitzat la venda de la planta de biogàs Makassar després de concloure que ha deixat de ser estratègica per motius tècnics, econòmics i ambientals. La cooperativa ha considerat que la seva explotació és cada vegada més costosa i complexa, i que ja no encaixa amb la seva estratègia actual de generació renovable.

El Congrés dona llum verda a l’ampliació del radi dels projectes d’autoconsum compartit

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo