Som Energia defensa que Espanya requereix un Reial Decret ambiciós per a l'impuls de l'autoconsum

Comunicats

18 de febrer 2025

Els portaveus d'energia dels diferents partits van mostrar l'acord polític al voltant d'aquesta tecnologia en la jornada "Present i futur de l'autoconsum" celebrada al Congrés dels Diputats i organitzada per l'Alianza por el Autoconsumo.

A Espanya, només el 5% de les teulades residencials compten amb instal·lacions de generació distribuïda, enfront xifres superiors al 20% a països com Alemanya o Països Baixos. A més, menys de l'1% de les instal·lacions al nostre país són col·lectives, cosa que indica la necessitat de revisar el model actual.


12 de febrer de 2025. La jornada "Present i futur de l'Autoconsum", organitzada el dilluns 10 de febrer per l'Alianza por el Autoconsumo al Congrés dels Diputats, ha posat de manifest el consens polític i social sobre la necessitat d'accelerar la transició energètica a Espanya. En aquesta trobada, que va comptar amb la participació de portaveus d'energia dels principals partits polítics, així com representants d'empreses, organitzacions ecologistes i associacions del sector, es va debatre sobre la urgència d'actualitzar el Reial Decret 244/2019 per eliminar barreres i fomentar l'autoconsum col·lectiu.

Una reforma necessària pel futur de l'autoconsum

La regulació actual de l'autoconsum ha facilitat avenços significatius en els darrers anys. Actualment hi ha instal·lats 8 GW i al 2030 s'hauria d'arribar als 19 GW. No obstant, des de l'Alianza es va advertir que aquest ritme no serà suficient per complir amb els objectius del Pla Nacional Integrat d'Energia i Clima (PNIEC), que preveu assolir els 19 GW en els propers anys.

"Cal diàleg, consens i ambició perquè l'autoconsum desplegui tot el seu potencial. Celebrem iniciatives com la taula de diàleg de la CNMC i els diferents canvis normatius que estan sobre la taula, però la realitat és que anem tard", va explicar Càrol Coll, representant de Som Energia a Alianza por el Autoconsumo.

El paper de les comunitats energètiques en la transició ecològica

Un dels principals desafiaments continua sent el desplegament de l'autoconsum col·lectiu i la regulació de les comunitats energètiques. A Espanya, només el 5% de les teulades residencials compten amb instal·lacions de generació distribuïda, enfront de xifres superiors al 20% a països com Alemanya o Països Baixos. A més, menys de l'1% de les instal·lacions al nostre país són col·lectives, cosa que indica la necessitat de revisar el model actual.

"No cal inventar la roda. Les solucions i necessitats ja estan identificades. La societat s'està organitzant per donar resposta a aquests reptes, amb projectes com el de Som Energia, una comunitat energètica que des del 2010 aposta per la generació i comercialització d'energia renovable sota un model sense ànim de lucre", va afegir Coll.

Mesures clau per desbloquejar l'autoconsum

Des de la Alianza por el Autoconsumo es van presentar una sèrie de propostes per millorar el marc regulador, entre les quals van destacar:

  • Desenvolupament de la figura del gestor d'autoconsum per centralitzar gestions i agilitzar tràmits.
  • Ampliació de la distància màxima per a autoconsum col·lectiu. Actualment la normativa espanyola marca un radi màxim de 2 km.
  • Revisar la normativa de retribucions a les distribuïdores i els mecanismes d'inversió per millorar la qualitat del subministrament elèctric.
  • Regulació efectiva de les comunitats energètiques per facilitar la seva expansió a tot el territori.


"El sector energètic necessita canvis constants i estructurals. No només una reforma del Reial Decret, sinó també una actualització de les retribucions a les distribuïdores, els plans d' inversió i la Llei del Sector Elèctric. Només així aconseguirem garantir que la transició energètica sigui accessible per a tothom", va concloure la portaveu de Som Energia.

Sobre Som Energia

Som Energia és una cooperativa de consum d'energia verda sense ànim de lucre fundada a Girona el 2010 que opera a tot l'estat espanyol. La seva activitat principal és la comercialització, producció i representació en el mercat d' energia d' origen renovable. Té el compromís d'impulsar un canvi del model energètic actual per aconseguir un model 100% renovable, distribuït, en mans de la ciutadania i que no deixi ningú enrere. Actualment compta amb més de 85.000 persones, empreses i entitats sòcies, amb més de 118.000 contractes i una generació de 71,11 GWh/any. És actualment la cooperativa d'energia verda més gran d'Europa.


Si t'interessa tenir més informació, sol·licitar disponibilitat per concertar entrevista amb alguna de les seves portaveus o tens qualsevol consulta relacionada amb les cooperatives, no dubtis a posar-te en contacte amb nosaltres: comunica@somenergia.coop, 681 608 434.

Més notes de premsa

Abacus i Som Energia estrenyen la seva aliança com a referents del moviment cooperatiu

Abacus i Som Energia han signat una aliança per oferir nous avantatges als seus socis i impulsar projectes conjunts de sostenibilitat, transició energètica i economia social. L’acord reforça la cooperació entre ambdues entitats com a via per promoure un model econòmic més democràtic, responsable i orientat a l’impacte social.

Som Energia reivindica el model cooperatiu com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat energètic

L’Assemblea General de Som Energia ha aprovat els comptes de l’exercici 2025 i el seu nou pla estratègic per consolidar un model basat en la participació democràtica. La cooperativa enfoca el seu creixement futur en l’autoproducció renovable i les comunitats energètiques com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat.

Som Energia incrementa la producció renovable pròpia i accelera el desplegament de comunitats energètiques

Som Energia celebra el seu 15è aniversari consolidant el seu creixement amb noves plantes fotovoltaiques, un augment del 9,2% de l’energia comercialitzada i l’impuls de noves comunitats energètiques. La cooperativa reforça així la seva aposta per la sobirania energètica ciutadana i un model energètic basat en la participació col·lectiva i les renovables.

Fotografia dels premiats.

Som Energia rep el Premi Isabel Vila i Pujol 2026 i reafirma el seu compromís amb la transició energètica justa

La Generalitat de Catalunya reconeix els 15 anys d’impuls a la transició energètica de Som Energia des de Girona amb un model cooperatiu, innovador i socialment responsable. Destaquen la seva trajectòria i compromís amb un model energètic sostenible, consolidant el seu paper com a agent transformador amb un fort arrelament territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia ven la planta de biogàs Makassar, a Lleida

Som Energia ha formalitzat la venda de la planta de biogàs Makassar després de concloure que ha deixat de ser estratègica per motius tècnics, econòmics i ambientals. La cooperativa ha considerat que la seva explotació és cada vegada més costosa i complexa, i que ja no encaixa amb la seva estratègia actual de generació renovable.

El Congrés dona llum verda a l’ampliació del radi dels projectes d’autoconsum compartit

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo