[NdP] Som Energia supera els 13 milions d’euros d’aportacions al capital social voluntari

Vida cooperativa

26 de gener 2022

Les aportacions al capital social voluntari de Som Energia superen ja els 13 milions d’euros, gràcies a la participació de més de 7.000 persones, entitats i empreses sòcies de la cooperativa d’energia verda. Queden, doncs, menys de dos milions per arribar als 15.

La situació del mercat elèctric encara no ha tornat a la normalitat. Durant les festes va haver-hi una escalada desorbitada del preu de l'energia al mercat majorista, que va arribar als 400 €/MWh. Ara, els preus s'acosten als 200 €/MWh que, si bé és menys, continuen estant molt lluny dels 50 €/MWh de fa dos anys. Això fa que, en comprar l'energia per comercialitzar, Som Energia necessiti avançar molta més quantitat econòmica del que és habitual. Per això la cooperativa necessita un impuls més a les aportacions al capital social voluntari.

Com explicaven fa poques setmanes al seu web, les resistències que hi ha al canvi del model fòssil i centralitzat cap al model renovable i en mans de la ciutadania, els faran passar per dificultats cada vegada que es guanyi una mica de terreny. Des de la cooperativa tenen el convenciment que les amenaces per a qui fa anys que remena les cireres del sector són més fortes, i “no deixaran que els canvis com l’aposta clara per l’autoproducció (individual o compartida), les comunitats energètiques com a espais de participació i acció ciutadana i altres iniciatives es donin fàcilment. Per tant, ens hem de seguir reforçant per demostrar que no som aquí per fer només pessigolles, sinó per promoure un canvi transformador de veritat”, assenyalen des de Som Energia.

Una manera de lluitar contra les resistències al canvi i, a més, dependre menys de la volatilitat del mercat és, segons expliquen, no haver de comprar l'energia al mercat majorista. És a dir, generar, des de la cooperativa, l'energia que comercialitzen. “Generar la nostra pròpia energia vol dir posar-la en mans de la ciutadania, i decidir nosaltres mateixes com volem que siguin les plantes, com les volem gestionar, i quin preu considerem que ha de tenir l’energia que generen. I com que no tenim afany lucratiu, aquest preu és, únicament, el del cost de construcció, gestió i manteniment de les plantes”, afirmen.

Personal realitzant tasques de manteniment a la planta d’Alcolea del Río Personal realitzant tasques de manteniment a la planta d’Alcolea del Río  

Des de Som Energia creuen que aquest és el camí. Per això, estan recuperant i construint plantes de generació d'energies renovables. Des dels inicis, ja n'han posat en funcionament una quinzena. I volen seguir així: “ens agradaria que la cooperativa pogués abastir cada vegada més proporció de l'energia que utilitzen les persones i organitzacions sòcies”.

Per això, quan es calmi la situació, amb la solidesa econòmica que hagin aconseguit amb les aportacions, tenen la intenció de seguir recuperant i construint més plantes de generació d’energia verda, distribuïdes i que estiguin en mans de la ciutadania.

 

Som Energia (somenergia.coop) és una cooperativa de producció i comercialització d’energia verda que treballa per construir un model energètic renovable en mans de la ciutadania des de la participació i la transparència. Amb 11 anys d’existència compta amb 79.000 persones sòcies i gestiona 135.000 contractes d’electricitat.

Si vols aportar el teu granet de sorra al cooperativisme per transformar el model energètic, pots fer la teva aportació a través d’aquest web.

Més notes de premsa

Abacus i Som Energia estrenyen la seva aliança com a referents del moviment cooperatiu

Abacus i Som Energia han signat una aliança per oferir nous avantatges als seus socis i impulsar projectes conjunts de sostenibilitat, transició energètica i economia social. L’acord reforça la cooperació entre ambdues entitats com a via per promoure un model econòmic més democràtic, responsable i orientat a l’impacte social.

Som Energia reivindica el model cooperatiu com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat energètic

L’Assemblea General de Som Energia ha aprovat els comptes de l’exercici 2025 i el seu nou pla estratègic per consolidar un model basat en la participació democràtica. La cooperativa enfoca el seu creixement futur en l’autoproducció renovable i les comunitats energètiques com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat.

Som Energia incrementa la producció renovable pròpia i accelera el desplegament de comunitats energètiques

Som Energia celebra el seu 15è aniversari consolidant el seu creixement amb noves plantes fotovoltaiques, un augment del 9,2% de l’energia comercialitzada i l’impuls de noves comunitats energètiques. La cooperativa reforça així la seva aposta per la sobirania energètica ciutadana i un model energètic basat en la participació col·lectiva i les renovables.

Fotografia dels premiats.

Som Energia rep el Premi Isabel Vila i Pujol 2026 i reafirma el seu compromís amb la transició energètica justa

La Generalitat de Catalunya reconeix els 15 anys d’impuls a la transició energètica de Som Energia des de Girona amb un model cooperatiu, innovador i socialment responsable. Destaquen la seva trajectòria i compromís amb un model energètic sostenible, consolidant el seu paper com a agent transformador amb un fort arrelament territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia ven la planta de biogàs Makassar, a Lleida

Som Energia ha formalitzat la venda de la planta de biogàs Makassar després de concloure que ha deixat de ser estratègica per motius tècnics, econòmics i ambientals. La cooperativa ha considerat que la seva explotació és cada vegada més costosa i complexa, i que ja no encaixa amb la seva estratègia actual de generació renovable.

El Congrés dona llum verda a l’ampliació del radi dels projectes d’autoconsum compartit

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo