[NdP] Arrenca la campanya per activar més d’un miler de Comunitats Energètiques

Vida cooperativa

10 d'octubre 2023


L'objectiu és impulsar la creació de com a mínim una Comunitat Energètica a cadascun dels 947 municipis, barris de grans ciutats i polígons industrials de Catalunya. 

En marxa la campanya per impulsar la creació de més d’un miler de Comunitats Energètiques des de l’economia social i solidària a tot Catalunya que promou Som Comunitats. La campanya està dirigida a la ciutadania, entitats, empreses i administració pública per tal que puguin generar i compartir serveis energètics de forma col·lectiva i local.

A través de les Comunitats Energètiques, les persones de cada municipi es poden organitzar per activar i compartir serveis energètics, com per exemple, instal·lar plaques fotovoltaiques, compartir vehicles elèctrics, fer compres col·lectives de serveis energètics com llenya o il·luminació led i rehabilitació d’edificis entre moltes d'altres possibilitats.

A partir d’avui qui ho desitgi podrà anar al mapa que hi ha a la web de Som Comunitats (www.somcomunitats.coop) i buscar el seu municipi. Allà hi trobarà una Comunitat Energètica on s’hi podrà inscriure. Quan hi hagi un nombre de persones interessades, serà el moment d'organitzar una primera trobada per començar a caminar per fer realitat la Comunitat. 

L’objectiu és impulsar la creació de com a mínim una Comunitat Energètica a cadascun dels 947 municipis, barris de grans ciutats i polígons industrials de Catalunya, per fer un salt endavant en la cada cop més necessària transició energètica, lliure d’energies fòssils, 100% renovable, democràtica i en mans de la ciutadania. 

La primera fase del projecte Som Comunitats està centrada a Catalunya i està previst que, més endavant, altres Comunitats Autònomes el puguin replicar als seus territoris. 

Més de 70 Comunitats Energètiques en funcionament

Actualment, a Catalunya, hi ha més de 70 Comunitats Energètiques que estan en funcionament o en fase de construcció. La tipologia d’aquestes Comunitats Energètiques és diferent en funció de l’entitat que la incentiva, la ciutadania, l’administració pública o les empreses. L’objectiu però, sempre és el mateix: l’organització col·lectiva per l’impuls de la transició energètica.  

Exemples de Comunitats Energètiques pioneres

Un exemple de Comunitat Energètica incentivada des de la ciutadana es troba als Hostalets de Balenyà, a la comarca d’Osona, amb la Comunitat Energètica Balenyà Sostenible. En aquesta Comunitat Energètica, les 170 persones sòcies comparteixen autoconsum fotovoltaic, una furgoneta elèctrica i carregadors elèctrics. 

De Comunitats Energètiques impulsades per ciutadania i empreses, destaca la Comunitat Energètica Vilanoveta a Lleida. Aquesta Comunitat està formada per 40 persones sòcies que comparteixen serveis com l’assessorament i la formació en energia, compres col·lectives d’instal·lacions d’autoconsum fotovoltaic individual i estudis de teulades públiques i privades per autoconsum fotovoltaic col·lectiu. 

Per altra banda, també l’administració pública està al darrere d’algunes Comunitats Energètiques, com l’Ajuntament d’Ulldecona amb la Comunitat Energètica d’Ulldecona. Aquesta Comunitat, la conformen 45 persones juntament amb l’Ajuntament que fan autoconsum fotovoltaic col·lectiu i comparteixen serveis de formació per adquirir nous coneixements sobre els perfils de consum per tal de millorar l’estalvi i l’eficiència energètica. 

A més de la ciutadania i l’administració pública, les empreses de polígons industrials també poden crear la seva Comunitat Energètica per generar i compartir serveis energètics. És el cas de la Comunitat Energètica Manresa Il·lumina del polígon industrial Bufalvent de Manresa. Aquesta Comunitat està formada per 36 empreses i actualment comparteixen serveis d’energia fotovoltaica. També estan contemplant incorporar altres serveis com la mobilitat compartida o la xarxa de calor.

Sobre Som Comunitats

Som Comunitats treballa per cobrir les necessitats de les Comunitats Energètiques en tot el seu cicle de vida a través de recursos i assessorament. Entre els serveis que s’ofereixen hi ha el desenvolupament d’una plataforma digital perquè cada Comunitat Energètica gestioni els seus serveis comunitaris i energètics com ara, plaques solars, vehicles elèctrics, auditories sobre estalvi energètic etc. 

Som Comunitats rep el suport del Programa d’Economia Social i Solidària, el Tercer Sector i les Cooperatives del Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya dins del marc de Projectes Singulars 2022-2023.

Les cooperatives que promouen aquesta iniciativa provenen del sector de l’energia, la tecnologia i la consultoria estratègica d’empreses de l’economia social: Som Energia, Som Mobilitat, Coopdevs i ePlural (EPI, Arkenova, Suno i Tandem Social).

Promou i finança la Generalitat de Catalunya – Departament d’Empresa i Treball:

Per a més informació i gestió d'entrevistes: Helena Jorba Rehues: 644 875 076 premsa@somcomunitats.coop

Més notes de premsa

Abacus i Som Energia estrenyen la seva aliança com a referents del moviment cooperatiu

Abacus i Som Energia han signat una aliança per oferir nous avantatges als seus socis i impulsar projectes conjunts de sostenibilitat, transició energètica i economia social. L’acord reforça la cooperació entre ambdues entitats com a via per promoure un model econòmic més democràtic, responsable i orientat a l’impacte social.

Som Energia reivindica el model cooperatiu com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat energètic

L’Assemblea General de Som Energia ha aprovat els comptes de l’exercici 2025 i el seu nou pla estratègic per consolidar un model basat en la participació democràtica. La cooperativa enfoca el seu creixement futur en l’autoproducció renovable i les comunitats energètiques com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat.

Som Energia incrementa la producció renovable pròpia i accelera el desplegament de comunitats energètiques

Som Energia celebra el seu 15è aniversari consolidant el seu creixement amb noves plantes fotovoltaiques, un augment del 9,2% de l’energia comercialitzada i l’impuls de noves comunitats energètiques. La cooperativa reforça així la seva aposta per la sobirania energètica ciutadana i un model energètic basat en la participació col·lectiva i les renovables.

Fotografia dels premiats.

Som Energia rep el Premi Isabel Vila i Pujol 2026 i reafirma el seu compromís amb la transició energètica justa

La Generalitat de Catalunya reconeix els 15 anys d’impuls a la transició energètica de Som Energia des de Girona amb un model cooperatiu, innovador i socialment responsable. Destaquen la seva trajectòria i compromís amb un model energètic sostenible, consolidant el seu paper com a agent transformador amb un fort arrelament territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia ven la planta de biogàs Makassar, a Lleida

Som Energia ha formalitzat la venda de la planta de biogàs Makassar després de concloure que ha deixat de ser estratègica per motius tècnics, econòmics i ambientals. La cooperativa ha considerat que la seva explotació és cada vegada més costosa i complexa, i que ja no encaixa amb la seva estratègia actual de generació renovable.

El Congrés dona llum verda a l’ampliació del radi dels projectes d’autoconsum compartit

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo