[NdP] Dues mil persones completen la primera planta solar col·lectiva amb dos milions d'euros d’inversió

Vida cooperativa

01 de setembre 2016

Després d’un any del naixement de la Generació kWh, l’opció que ofereix la cooperativa Som Energia perquè la ciutadania pugui passar a l’acció i generar de forma col·lectiva els seus propis kWh d’energia verda, ja és una realitat i ha assolit completament el primer dels seus tres grans projectes, la construcció d’una planta solar de 2 milions d’euros a Alcolea del Río (Sevilla).

Aquest mes d’agost, 2.182 persones han assolit el repte del finançament de 2.041.025 € necessaris per autoproduir anualment i de forma col·lectiva 3.471.740 kWh d’energia verda. D’aquesta manera, el projecte de la Planta Solar d’Alcolea del Río ja està totalment finançat, construït, connectat a la xarxa, produint energia verda i retornant-la mensualment i a preu de cost a les factures d’electricitat de totes aquelles persones de la Generació kWh que hi han invertit per fer-ho possible.

Acabats de superar els 27.000 socis i sòcies i els 37.000 contractes d’electricitat verda en només 5 anys d’existència  i un cop assolit el primer projecte de la Generació kWh, Som Energia, la cooperativa d’energia renovable amb més creixement a Europa, segueix treballant per fer realitat la segona de les tres grans instal·lacions d’energies renovables que es posaran en funcionament, amb una inversió total de 5 milions d’euros. La producció estimada és de 10 GWh, equivalent a l’ús d’electricitat de 4.000 llars espanyoles.

El preu de cost de l’electricitat que es genera és en aquest moments inferior al preu que s’obtindria del mercat elèctric convencional. Concretament, el preu de l’energia per a les persones que han participat de la Generació kWh és mig cèntim per kWh més econòmic que el preu del mercat. Aquesta dada, que a primera vista pot semblar poc rellevant alhora té una gran força, ja que demostra que les renovables poden competir directament amb el preu de mercat.

Participar en la Generació kWh és fàcil. Cada persona decideix la quantitat de diners que vol invertir-hi i amb la suma de les inversions recollides, s’impulsen els nous projectes renovables. A partir d’aquí i durant 25 anys cada inversor/a recupera el total de l’aportació realitzada i obté un petit estalvi a la factura de la llum perquè accedeix, a preu de cost, a l’electricitat verda produïda. Per exemple, amb una inversió de 2.000 € es pot generar, durant 25 anys, tota l’electricitat que usa anualment una llar tipus (amb un consum de 3.500 kWh/any).

Amb l’avenç de la Generació kWh es confirma que és possible superar la retirada de primes a les renovables i les barreres a l’autoproducció individual.

Som Energia (www.somenergia.coop) és una cooperativa de consum i producció d’energia verda sense ànim de lucre que treballa per construir un model energètic renovable en mans de la ciutadania des de la participació i la transparència. Amb 5 anys d’existència compta ja amb més de 27.000 socis i sòcies repartits per tot l’Estat organitzats en prop de 60 grups locals, supera els 37.000 contractes de llum verda (cada soci/a pot tenir més d’un contracte) i preveu assolir el 2016 els 23 milions d’euros de facturació.

 

planta-solar-alcolea copiaPlanta Solar d'Alcolea del Río

 

som energia estiu 2015 Escola de Setembre de la Cooperativa Som Energia

som-energia-eds2015Escola de Setembre de la Cooperativa Som Energia

Web del projecte (aquí) Web de la planta fotovoltaica (aquí) Web de la cooperativa Som Energia (aquí) Storify de la planta (aquí) Fotos de l’evolució de la construcció (aquí) Documentació i vídeos explicatius del projecte (aquí) Video de drone sobrevolant planta alcolea per edición (aquí)

Més informació: www.generationkwh.org Nuri Palmada, Projectes: 639 93 47 31 Francesc Casadellà, Comunicació: 638 54 38 40

Més notes de premsa

Abacus i Som Energia estrenyen la seva aliança com a referents del moviment cooperatiu

Abacus i Som Energia han signat una aliança per oferir nous avantatges als seus socis i impulsar projectes conjunts de sostenibilitat, transició energètica i economia social. L’acord reforça la cooperació entre ambdues entitats com a via per promoure un model econòmic més democràtic, responsable i orientat a l’impacte social.

Som Energia reivindica el model cooperatiu com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat energètic

L’Assemblea General de Som Energia ha aprovat els comptes de l’exercici 2025 i el seu nou pla estratègic per consolidar un model basat en la participació democràtica. La cooperativa enfoca el seu creixement futur en l’autoproducció renovable i les comunitats energètiques com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat.

Som Energia incrementa la producció renovable pròpia i accelera el desplegament de comunitats energètiques

Som Energia celebra el seu 15è aniversari consolidant el seu creixement amb noves plantes fotovoltaiques, un augment del 9,2% de l’energia comercialitzada i l’impuls de noves comunitats energètiques. La cooperativa reforça així la seva aposta per la sobirania energètica ciutadana i un model energètic basat en la participació col·lectiva i les renovables.

Fotografia dels premiats.

Som Energia rep el Premi Isabel Vila i Pujol 2026 i reafirma el seu compromís amb la transició energètica justa

La Generalitat de Catalunya reconeix els 15 anys d’impuls a la transició energètica de Som Energia des de Girona amb un model cooperatiu, innovador i socialment responsable. Destaquen la seva trajectòria i compromís amb un model energètic sostenible, consolidant el seu paper com a agent transformador amb un fort arrelament territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia ven la planta de biogàs Makassar, a Lleida

Som Energia ha formalitzat la venda de la planta de biogàs Makassar després de concloure que ha deixat de ser estratègica per motius tècnics, econòmics i ambientals. La cooperativa ha considerat que la seva explotació és cada vegada més costosa i complexa, i que ja no encaixa amb la seva estratègia actual de generació renovable.

El Congrés dona llum verda a l’ampliació del radi dels projectes d’autoconsum compartit

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo