[NdP] La FCAC i Som Energia inicien una col·laboració agro-energètica, inèdita dins el món cooperatiu

Vida cooperativa

27 de setembre 2023

Sant Sadurní d’Anoia, 27 de setembre de 2023 

La Federació de Cooperatives Agrícoles de Catalunya (FCAC), i la cooperativa energètica Som Energia, han signat un conveni de cooperació històric, que relacionarà més de 180 cooperatives agrícoles amb presència a molta part del territori català, amb la cooperativa de generació i consum d’energia verda, amb més de 83.000 persones i entitats sòcies.

Es tracta d’un conveni inèdit i amb gran potencial, ja que un dels principis cooperatius, el de la intercooperació, farà de marc per explorar totes les sinergies possibles entre les dues organitzacions. Permetrà fer un intercanvi de serveis i coneixements per avançar conjuntament en una transició energètica justa i equilibrada amb el territori.

Moltes de les cooperatives agràries (d’oli, fruita, cereals, vi…) de la FCAC porten temps treballant activament en la transformació energètica, fins i tot generant la seva pròpia energia. A través de l’assessorament i els serveis de la cooperativa Som Energia (que, a part de comercialitzar, també té plantes de generació pròpia i presta serveis de representació a productors d’electricitat renovable), les cooperatives agràries podran constituir-se en comunitats d’energia renovable i desplegar al màxim les oportunitats com a tal, integrant dins de l’activitat de la cooperativa diferents activitats destinades a autoabastir-se, optimitzar el seu consum energètic i el de les seves sòcies. Entre d’altres, podran generar la seva pròpia energia, tant per a cobrir l’activitat de cada cooperativa com per abastir part de la demanda energètica de les seves sòcies.

Per la seva banda, el conveni permetrà a Som Energia donar-se a conèixer entre totes les sòcies de la FCAC, així com arribar a acords de subministrament d’energia elèctrica, assessorament d’autoconsums col·lectius i comunitats energètiques, compra d’energia elèctrica, representació al mercat o lloguer de cobertes o terrenys per instal·lar projectes renovables de mida petita o mitjana i respectuosos amb el territori. Aquestes formes de col·laboració permetran a Som Energia aprovisionar-se no només amb energia verda, sinó també generada de forma cooperativa (tant provinent d’instal·lacions de les cooperatives agràries, com d’instal·lacions pròpies).

Les primeres passes en aquesta colaboració entre la cooperativa energètica i la federació es centraran en dos projectes pilot de les cooperatives agràries COVIDES, SCCL i la Cooperativa Agrícola Falset-Marçà i Secció de Crèdit, SCCL. Aquestes col·laboracions seran la llavor per a identificar i dur a terme noves col·laboracions.

La transició energètica és una qüestió global, que afecta tots els sectors de la societat. Treballant juntes i des dels principis cooperatius, aquesta transició serà més fàcil i respectuosa amb els éssers vius i el planeta.

La formalització del conveni s’ha fet a la seu de COVIDES, a Sant Sadurní d’Anoia, i ha comptat amb la presència del president de la Federació, Ramon Sarroca, i la Coordinació General de Som Energia, amb Marta Doncel i Víctor Carreño.

Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC)

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC), fundada al 1983, és l’organització que representa, promou i impulsa el món cooperatiu agroalimentari, donant continuïtat a aquest històric moviment. Treballa per potenciar el creixement, la innovació i la competitivitat en el sector amb un compromís que ha fet extensiu al conjunt de la població agrària i el món rural. Representa 189 empreses cooperatives i 30.300 socis i sòcies productors, donant ocupació directa a 4.718 persones. Les cooperatives aporten el 36% de la Producció Final Agrària de Catalunya. Els principis i valors que inspiren el cooperativisme agroalimentari contribueixen a un desenvolupament econòmic responsable, sostenible i integrador socialment i territorialment.

Som Energia

Som Energia és una cooperativa de consum d’energia verda sense ànim de lucre. Les seves activitats principals són la comercialització i la producció d’energia d’origen renovable. L’entitat està compromesa a impulsar un canvi del model energètic actual per assolir-ne un 100% renovable. Actualment compta amb més de 83.000 persones i entitats sòcies i més de 118.000 contractes de subministrament elèctric a tota la Península, Illes Balears i Canàries. 

Més informació

Per a més informació podeu escriure a comunica@somenergia.coop o a comunicacio@fcac.coop, o trucar al 681 60 84 34 (Som Energia) o 607 34 43 84 (FCAC).

Clica aquí per descarregar-te la imatge Clica aquí per descarregar-te la imatge

Més notes de premsa

Abacus i Som Energia estrenyen la seva aliança com a referents del moviment cooperatiu

Abacus i Som Energia han signat una aliança per oferir nous avantatges als seus socis i impulsar projectes conjunts de sostenibilitat, transició energètica i economia social. L’acord reforça la cooperació entre ambdues entitats com a via per promoure un model econòmic més democràtic, responsable i orientat a l’impacte social.

Som Energia reivindica el model cooperatiu com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat energètic

L’Assemblea General de Som Energia ha aprovat els comptes de l’exercici 2025 i el seu nou pla estratègic per consolidar un model basat en la participació democràtica. La cooperativa enfoca el seu creixement futur en l’autoproducció renovable i les comunitats energètiques com a alternativa estable davant la volatilitat del mercat.

Som Energia incrementa la producció renovable pròpia i accelera el desplegament de comunitats energètiques

Som Energia celebra el seu 15è aniversari consolidant el seu creixement amb noves plantes fotovoltaiques, un augment del 9,2% de l’energia comercialitzada i l’impuls de noves comunitats energètiques. La cooperativa reforça així la seva aposta per la sobirania energètica ciutadana i un model energètic basat en la participació col·lectiva i les renovables.

Fotografia dels premiats.

Som Energia rep el Premi Isabel Vila i Pujol 2026 i reafirma el seu compromís amb la transició energètica justa

La Generalitat de Catalunya reconeix els 15 anys d’impuls a la transició energètica de Som Energia des de Girona amb un model cooperatiu, innovador i socialment responsable. Destaquen la seva trajectòria i compromís amb un model energètic sostenible, consolidant el seu paper com a agent transformador amb un fort arrelament territorial.

Foto de la planta de Makassar.

Som Energia ven la planta de biogàs Makassar, a Lleida

Som Energia ha formalitzat la venda de la planta de biogàs Makassar després de concloure que ha deixat de ser estratègica per motius tècnics, econòmics i ambientals. La cooperativa ha considerat que la seva explotació és cada vegada més costosa i complexa, i que ja no encaixa amb la seva estratègia actual de generació renovable.

El Congrés dona llum verda a l’ampliació del radi dels projectes d’autoconsum compartit

Som Energia celebra la decisión tomada este mes en el Congreso y seguirá trabajando para ampliar el tipo de instalaciones en las que se ha implementado esta medida. Es una gran oportunidad para las comunidades energéticas y para la gestión óptima de los proyectos de autoconsumo